Β6: Κατσαβός Ιωάννης, ΠΕ06 (Υπεύθυνος καθηγητής)

Τι λάβαμε υπόψη

Η σχολική τάξη είναι ο χώρος ο οποίος στεγάζει και κατά συνέπεια επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία της μάθησης. Οι σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις απαιτούν οι σχολικές αίθουσες να λειτουργούν ως χώροι υποδοχής των μαθητών, για να μεταδίδουν στα παιδιά μια θετική εικόνα για το θεσμό του σχολείου. Με βάση τα παραπάνω αποφασίσαμε σε συνεργασία με τα παιδιά και τους γονείς να αλλάξουμε την αίθουσα του Β6 με τέτοιο τρόπο, ώστε να μοιάζει με παιδικό-εφηβικό δωμάτιο. Θέλαμε να δώσουμε την αίσθηση στους μαθητές ότι βρίσκονται σε ένα οικείο περιβάλλον και όχι σε μια ψυχρή αίθουσα διδασκαλίας. Πιστέψαμε πως αυτή η αλλαγή θα είχε σημαντική θετική επίδραση στην ψυχολογία τόσο των μαθητών, όσο και των εκπαιδευτικών και κατ? επέκταση θα συντελούσε στην καλύτερη απόδοση τους.

Πώς επιλέξαμε τα χρώματα

Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην επιλογή των χρωμάτων. Έτσι αποφασίστηκε να συνδυάσουμε χρώματα που αρέσουν σε όλους τους μαθητές, αγόρια και κορίτσια. Οι δύο τοίχοι της αίθουσας βάφτηκαν με ένα κόκκινο χρώμα πού έχει την ικανότητα (ως ζεστό χρώμα) να «ζεσταίνει» το χώρο, να τον κάνει δηλαδή πιο χαρούμενο, φωτεινό και ζωηρό, διεγείροντας συγχρόνως τα μάτια και το νευρικό σύστημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απαιτήσεις και δυσκολίες της μαθησιακής διαδικασίας. Για τους άλλους δύο τοίχους επιλέχτηκε ένα απαλό γκρι (ψυχρό χρώμα) για να ξεκουράζει τα μάτια και να δημιουργεί μια αίσθηση δροσιάς και ηρεμίας στο χώρο. Σύμφωνα με τη σημειολογία άλλωστε των χρωμάτων το γκρι συμβολίζει τη σοβαρότητα, την ήρεμη προσωπικότητα και τη διακριτικότητα. Θα αποτελούσε επομένως ένα ισοζυγισμένο αντίβαρο στην καθημερινή ρουτίνα της τάξης.

Πώς επιλέχτηκαν οι κουρτίνες

Μεγάλη βαρύτητα δόθηκε και στην επιλογή των κουρτινών, γιατί το χρώμα τους έπρεπε να ταιριάζει απόλυτα με το χρώμα των τοίχων, αλλά ταυτόχρονα το ύφασμα τους να έχει τέτοιο βαθμό διαπερατότητας για να μην μπλοκάρει το φως, γιατί είναι γνωστό ότι ο ανεπαρκής φωτισμός μειώνει τις ικανότητες αυτοσυγκέντρωσης των μαθητών και αποτελεί μία από τις κύριες εμφάνισης της μυωπίας.

Γιατί τοποθετήθηκαν ράφια στους τοίχους

Στις εσοχές των τοίχων τοποθετήθηκαν μεγάλα ράφια και ένα από αυτά λειτουργεί και ως δανειστική βιβλιοθήκη. Οι μαθητές, δηλαδή, φέρνουν βιβλία που έχουν διαβάσει, έτσι ώστε να τα δανείζονται και οι υπόλοιποι μαθητές. Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να αφήνουν σχολικά εγχειρίδια που δεν χρησιμοποιούν καθημερινά, ώστε να ελαφρύνει το βάρος της τσάντας τους.

Ποια η αναγκαιότητα του ξύλινου έπιπλου

Τοποθετήθηκε ένα ξύλινο έπιπλο με ράφια δίπλα στους πίνακες. Χρησιμεύει για την τοποθέτηση του φορητού υπολογιστή που συνδέεται με το διαδραστικό πίνακα της αίθουσας. Το κάτω μέρος λειτουργεί σαν αποθηκευτικός χώρος για τα πράγματα της τάξης (καλλιτεχνικά, εργασίες μαθητών κ.αλ.)

Ποια η θέση της τέχνης

Με βασικό στόχο να εμφυσήσουμε την αγάπη στην τέχνη και να γνωρίσουν τα παιδιά ντόπιους καλλιτέχνες στους τοίχους κρεμάστηκαν πίνακες ζωγραφικής του γνωστού Λαρισαίου ζωγράφου Χριστάκη Ιωάννη, γονιού μαθητή της τάξης. Ο ένας έχει θέμα την θάλασσα. Εναρμονισμένη στη φιλοσοφία της τάξης, ταξιδεύει τα παιδιά στο όνειρο, σε άλλους ορίζοντες, όπως άλλωστε αυτοί ανοίγονται με τη γνώση, παραπέμποντας συνειρμικά στους στίχους του ποιητή Ελύτη: «Θάλασσα λανθασμένη δε γίνεται» και του ποιητή Σεφέρη: «Τη θάλασσα ποιος μπορεί να την εξαντλήσει»; Ο άλλος έχει σχέση με την παιδική αθωότητα να θυμίζει σε όλους το ρόλο του σχολείου, ως χώρο χαράς και δημιουργίας.

Ένας άλλος αγαπημένος μας πίνακας που είναι αυτός στον οποίο αναγράφεται η παρακάτω φράση στα αγγλικά « Don?tGrow. It?satrap?, για να θυμίζει σε όλους μας τον ιδιαίτερο ψυχισμό των παιδιών και τη χαρούμενη ατμόσφαιρα που πρέπει να επικρατεί μέσα στην τάξη.

Μερικές ακόμη πινελιές

Επίσης αγοράστηκαν μερικές γλάστρες λουλουδιών και διάφορα άλλα μικροαντικείμενα για να ομορφύνουν την τάξη, αλλά και να περάσουν μηνύματα περιβαλλοντικά. Επίσης δεν έλειψε και ο πίνακας ανακοινώσεων που θα βελτίωνε το επίπεδο επικοινωνίας. Αν μας αρέσει ο χώρος στον οποίο είμαστε μπορούμε να πετύχουμε πολύ σημαντικά πράγματα και να αισθανόμαστε πιο ευτυχισμένοι. Ως εκ τούτου η προσπάθεια συνεχίζεται.